Gryfikacja, grywalizacja, gamifikacja… Trzy słowa o tym samym znaczeniu będące kluczem do Twojego sukcesu. Gryfikacja pozwala modyfikować zachowania pracowników.
Do wzmacniania prawidłowych postaw i reakcji wykorzystuje rozwiązania znane z gier np. fabularnych, dodatkowo uzyskując przy tym wzrost zaangażowania i motywacji do pracy.
Gry stanowią symulację rzeczywistości. W grze błędy nie niosą za sobą realnych konsekwencji. W zamierzeniu gra ma być przyjemnością, rozrywką ze względu na fakt, że większość z nas wybiera gry jako formę zrelaksowania napięcia i spędzenia wolnego czasu. Zaangażowanie w gry jest tak duże, że często tracimy w nich poczucie czasu. Jako gracz musisz i chcesz przejść do następnej rundy, osiągnąć kolejny level, achievement i wiele innych, ponieważ musisz i chcesz być najlepszy w rankingu. Ten mechanizm wykorzystywany jest przy tworzeniu gier symulacyjnych. Pozwala on wciągnąć pracowników w realizację nawet nudnych i rutynowych działań. Gra jest bowiem formą znaną i akceptowaną przez społeczeństwo. Grywalizacja pozwala urozmaicić monotonię dnia codziennego.
Weźmy na przykład KONSULTANTA CALL CENTER. Przychodzi on do pracy i ciągle robi to samo dzień w dzień i czuje się jak automat. Non stop napotyka on w swojej pracy nieuprzejmych klientów. Praca stała się dla niego wyłącznie obowiązkiem, a gdzie pasja? Gdzie motywacja do pracy, która sprawia, że ludzie pracują efektywniej i starają się być najlepsi w tym co robią? Tu z odpowiedzią pojawiają się procesy grywalizacji. Konsultant zjawia się w pracy podekscytowany nadchodzącymi godzinami pracy, ponieważ każdy dzień niesie za sobą nowe wyzwania (też w grze). Loguje się on do swojego systemu i sprawdza aktualny level swojej wirtualnej postaci. W jego głowie pojawia się pytanie – ile jeszcze powinien sprzedać produktów, aby wskoczyć na wyższy poziom; co powinien zrobić, aby być najlepszym w rankingu. Dzięki takiej symulacji każdy dzień stanowi dla niego wyzwanie zarówno w życiu jak i grze. Przekłada się to na wzrost poziomu jego zaangażowania w powierzone obowiązki.
Nie myśl oczywiście, że gry mają zastosowanie tylko dla call center. Potrzebujesz SZKOLEŃ lub prowadzisz firmę SZKOLENIOWĄ? Mamy też rozwiązanie dla Ciebie - Grywalizację. Gra bowiem wprawia ludzi w stan zrelaksowania i podekscytowania. Gra redukuje stres. Taki stan to idealne warunki do nauki. Ludzie wręcz chłoną wiedzę, ponieważ warunkuje to im zwycięstwo w danej grze. U gracza pojawia się potrzeba przyswajania wiedzy pożądanej przez trenera. Gracz sam czuje potrzebę pielęgnowania u siebie właściwych postaw i zachowań. Tradycyjne formy szkoleniowe nie mogą pozwolić sobie na osiągnięcie takiego poziomu zaangażowania, a co za tym idzie są mniej skuteczne i nudne dla uczestników szkolenia. Gamifikacja umożliwia maksymalizację efektywności i potencjału pracowników.
Jeżeli Twoim problemem jest częsta rotacja pracowników, których za każdym razem należy przeszkolić i przystosować do pracy w firmie to grywalizacja może być także odpowiedzią dla Ciebie. Mowa tu o procesach ON- BOARDINGowych - dotyczących wdrażania nowych pracowników do organizacji. Na takie działania Twoja firma ciągle traci zasoby i czas, a przecież jest to proces POWTARZALNY, który można łatwo zautomatyzować. Wykorzystanie gier w procesach implementacji nowych pracowników pozwoli na ograniczenie kosztów w dłuższej perspektywie. Narzędzie to można bowiem wielokrotnie wykorzystywać i modyfikować w zależności od potrzeb. Dodatkową zaletą jest skrócenie czasu wdrożeń poszczególnych pracowników, którzy dobrze się bawiąc przy grze lepiej absorbują wiedzę.
To też przyczynia się do przydatności grywalizacji i gier symulacyjnych w procesach POWTARZALNYCH. Wymienione w artykule sytuacje to tylko przykłady. Gry symulacyjne, symulacje biznesowe są elastyczne, co sprawia, że narzędzie gier można dostosować do wielu sytuacji, w zależności od celu, jaki chcesz osiągnąć.
Nie czujesz się na tyle pewnie, aby zaproponować przełożonemu zastosowanie gier w Twojej firmie? Uważasz, że odbierze to jako dobry dowcip? Wręcz przeciwnie – wiele topowych firm wykorzystuje już różne systemy oparte na mechanice gier, co pozwala im zachować swoją pozycję lidera. Każdy profesjonalny i doświadczony manager powinien być otwarty na propozycję i nowe rozwiązania. Aktualnie grywalizacja jest w Polsce innowacją. Jednak nie bójmy się zmiany na lepsze – Gryfikacja oznacza dla firm czas, pieniądze, zwiększoną motywację. Pozwala wdrażać zasadę ciągłego doskonalenia się. Jest inwestycją w cenny kapitał intelektualny.
Zastosowanie grywalizacji pozwala Ci być NIESZABLONOWYM, LEPSZYM, WYJĄTKOWYM. Prawidłowe wykorzystanie daje Ci wiele korzyści. Henry Ford powiedział: „Kto boi się przyszłości… sam ogranicza swoją działalność”. Błędy popełniane w grach, nie stanowią rzeczywistych strat dla firmy, a wręcz przeciwnie – pozwalają wzbogacić ludzi o doświadczenie i przygotować ich na ewentualne wystąpienie podobnych sytuacji w rzeczywistości. Wtedy już będą oni przygotowani do odpowiedniego działania wyuczonego w warunkach symulowanych.
Think out of the box!
Dopasujemy możliwości gry do Twoich biznesowych potrzeb – tylko rzuć nam wyzwanie.