Szacunki mówią, że przeciętny nastolatek poświęca około 10 tysięcy godzin na naukę. Taką samą liczbę godzin poświęca on na granie w gry komputerowe. Gry są dla niego ekscytacją i przyjemnością, zaś nauka często powoduje u niego zniechęcenie i znudzenie. Nadszedł czas, aby to zmienić!
Na początek warto zastanowić się nad powodem grania w gry komputerowe przez uczniów. Naczelnym celem gry jest realizacja określonych zadań (kamieni milowych) i osiągnięcie dzięki temu celu, jakim jest wygrana.
Naukę z kolei trzeba zaakceptować taką, jaka jest. Nauka to fakty, daty, formuły. Jej celem głównym jest przyswojenie partii materiału, a żeby go osiągnąć niezbędne jest spędzenie wielu godzin z książką. Wykonywanie takich zadań jak prace domowe czy nauka w klasie są oklepanymi, standardowymi sposobami zdobywania nowej wiedzy. Z tego powodu zmiana i adaptacja procesu edukacji może wydawać się czymś trudnym do osiągnięcia.
Wykorzystaj tablety i smartfony!
Parę lat temu najnowsze modele smartfona u uczniów szkoły podstawowej czy gimnazjum mogłyby się wydawać czymś zaskakującym, ale nie obecnie. Zatem przyjrzyj się bliżej możliwościom, jakie wynikają z ich zastosowania oraz z ofertą sklepów z aplikacjami mobilnymi. Może znajdziesz tam grę uczącą tabliczki mnożenia, obcojęzycznych słów lub dat historycznych? Zabawa z telefonem dla ucznia może okazać się dużo bardziej angażującą czynnością niż wkuwanie informacji z książek.
Spraw, aby klasa stała się przestrzenią do gry!
Możesz zaproponować swoim uczniom wycieczkę w jakieś atrakcyjne dla nich miejsce. Oczywiście zabierzesz ich tam pod warunkiem wykonania wyznaczonego przez Ciebie zadania. Takim zadaniem może być np. opanowanie określonej partii materiału. Otrzymanie nagrody jest tu uwarunkowane zdobyciem przez wszystkich uczniów określonej przez Ciebie umiejętności. Zachęci to dzieci do wzajemnej pomocy i kooperacji. Wspólny cel wywoła u nich motywację do kooperacji i wzmocni efekty działań.
Wyjdź z ławki
Zapamiętywanie jest nieodzownym elementem nauki. Proces ten można dzieciom ułatwić poprzez wplecenie faktów w angażującą historię. Wykorzystując inscenizację do przekazywania faktów historycznych pozwala na uzyskanie dużo większego skupienia uwagi. Jest to dla uczniów forma ciekawsza niż konieczność siedzenia i słuchania głosu nauczyciela przez całą lekcję.
Punkty doświadczenia niech zastąpią oceny
Zamiast stosowania zwykłych ocen wprowadź system punktowy. Wraz z uczniami uzgodnij to, jakie progi punktowe będą potrzebne do zdobycia danej oceny. Dzięki temu uczniowie będą wiedzieli, na jakim poziomie znajdują się aktualnie i ile punktów dzieli ich od uzyskania pożądanej przez nich oceny.
Nie zamykaj się na zmiany!
Grywalizacja pozwala osiągnąć wiele korzyści:
- Uczniowie są bardziej zaangażowani w wykonywane zadania;
- Sami monitorują swoje postępy;
- Mają lepsze nastawienie do nauki;
- Łatwiej przychodzi im zapamiętywanie;
- Pojawia się u nich pragnienie poszerzania swojej wiedzy;
- Uczą się współpracy w grupie.
Kluczową zaletą grywalizacji jest jednak możliwość wyboru. Uczeń sam może monitorować swoje postępy i wie ile pracy musi włożyć, aby przejść na wyższy poziom.
Gamifikacja ma wiele korzyści, jednak wiele osób wciąż pozostaje nieprzekonanych. Winą tego stanu rzeczy jest głęboko utrwalony od kilkudziesięciu lat system edukacji. Przywykli do niego zarówno nauczyciele, jak i uczniowie oraz ich rodzice. Zmiany są trudne do wprowadzenia, ale mogą w dużym stopniu zwiększyć efektywność działań.
Nie mówimy, że będzie łatwo, ale na pewno będzie warto. Grywalizacja może pozwolić Ci odnieść sukces i zwiększyć efektywność. Nie czekaj – zacznij już teraz!