Richard Bartley, twórca gry MUD1 i wykładowca uniwersytecki, opracował 4 najpopularniejsze typy graczy. Sprawdź, którym z nich jesteś!
Największym wyzwaniem dla projektantów gier jest stworzenie takiego mechanizmu gry, by jak najwięcej osób odnalazło w niej coś dla siebie. Nie jest to proste, w końcu każdy z nas jest inny i oczekuje od rozgrywki różnego rodzaju emocji. Naukowcy i badacze od wielu lat próbują sklasyfikować profile graczy, które w jak najlepszy sposób ukażą ich potrzeby, pragnienia i oczekiwania wobec gry. Najpopularniejszy z dotychczasowych podziałów to ten zaproponowany przez Richarda Bartley’a. Na podstawie obserwacji zachowań graczy gier typu MMOG (Massively Multiplayer Online Game - gry, w których jednocześnie udział bierze duża liczba graczy) wyróżnił 4 podstawowe typy: społecznicy (socializers), zabójcy (killers), odkrywcy (explorers) oraz rekordziści (achievers).
Społecznicy to osoby, które traktują grę jako medium, poprzez które mogą poznać nowe osoby, porozmawiać, wymienić się doświadczeniami. Najważniejsze jest dla nich nawiązywanie interakcji z innymi graczami. Lubią zdobywać punkty i wykonywać misje, ale chętniej cenią sobie kooperację oraz funkcje społecznościowe, jakie umożliwia im gra. Mechanizmy, które najbardziej zaangażują takie osoby, to: chat, połączenie gry z portalami społecznościowymi oraz możliwość dodawania innych graczy do swoich znajomych.
Rekordziści, zwani także zdobywcami, to osoby, które dążą do uzyskania jak najlepszych wyników w grze. Są to gracze niezwykle ambitni, lubią rywalizować z innymi i nie pomijają żadnej misji bądź zadania. Największą motywację stanowią dla nich: odznaki, awansowanie na kolejne poziomy zaawansowania, rankingi graczy oraz różnorodne misje specjalne.
Kolejny typ graczy to odkrywcy. Są to osoby, które dążą do odkrycia jak największej liczby tajemnic w grze. Aby tego dokonać, dokładnie i wnikliwie analizują wszystkie obszary gry lub zadania, jakie przed nimi postawiono. Potrafią wielokrotnie wracać do tego samego zadania, by rozwiązać je w stu procentach. Są niezwykle dociekliwi - nic się przed nimi nie ukryje! Idealnym motywatorem dla takich osób są: odznaki, pasek postępów w grze oraz możliwość wyboru wielu scenariuszy prowadzących do zwycięstwa.
Ostatnim typem zaproponowanym przez Bartley’a są zabójcy. To najbardziej nieprzewidywalni gracze. Ich dwa główne cele to osiągniecie zwycięstwa oraz zacięta rywalizacja z innym. Podczas gry często prowokują pozostałych graczy do walki, bądź przeszkadzają im w wykonywaniu misji. Im więcej mają okazji do wyeliminowania swoich przeciwników, tym lepiej. W przypadku takich osób najlepiej sprawdzają się: tablice rekordów, statystyki i różnego rodzaju rankingi.
Każdy gracz jest inny, jednak wg Bartley’a w każdym z nas któryś z powyższych typów zawsze dominuje nad innymi. Gabe Zichermann i Christopher Cunningham w swojej książce “Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych” zaproponowali podział 4 typów gracza dla przeciętnej osoby. Przedstawia się on następująco:
§ W 80% społecznik
§ W 50% odkrywca
§ W 40% zdobywca
§ W 20% zabójca
Z kolei patrząc na typy graczy ogółem, najwięcej osób (bo aż 75% ludności) to społecznicy. Odkrywcy i zdobywcy stanowią ok 10% populacji, zaś najmniej liczną grupą są zabójcy - jest ich ok. 5%.
Znajomość typów graczy jest niezwykle istotna dla projektantów gier. Dzięki temu wiedzą oni, jakie mechanizmy powinni zastosować, by zachwycić większość osób, które się z nią zetkną.
Sprawdź, w jaki sposób angażują nasze gry! Napisz do nas!